Při návštěvě různých modelářských akcí jsem se tehdy ještě jako živel „zvenčí“ velmi podivoval, že většina modelářů, ačkoliv se na místo dostavila v povozech, vytáhne lodě a válí je po zemi či v transportních bednách tamtéž. Sami se k nim při úpravách shýbají hluboko a cení na obecenstvo zadní protichrup, což u mužů není nic zajímavého. Navíc to pro mne značí jakési pohrdání obecenstvem, které by mělo mít jakousi možnost dílo modeláře obdivovat, dokonce si na cedulce i přečíst stručné údaje, co to vlastně modelář postavil a samo se tak inspirovat. Je smutné, že ani na nejvyšších soutěžích se žádná „pobřežní“ kultura v tomto smyslu nevyžaduje, ani neprosazuje.
Když jsem sám v pozdním věku zahájil vážněji stavbu vlastních lodí a když se mi (v mých očích) jakž takž povedly, chtěl jsem se nejen pochlubit, ale i moje chorá záda vyžadovala v této věci řešení.
Takovým řešením pro mě mohl být jen stojan, který by loď nesl v důstojné montážní i pohledové výšce. Inspiroval mne pracovní truhlářský stolek skládací, který jsem si kdysi, pečlivě zničený majitelem železářství, dovezl ze železné neděle v tenkrát poslušně nenáviděné kapitalistické cizině. Ten mám v dílně dodnes připevněný horní částí na zdi (získal jsem jej totiž s amputovanými nohami). Inu, železář zcela nezničil neprodanou a pro tehdejšího Čecha ejhle vzácnou věc…
Od inspirace byla již cesta k přenosnému stojanu bezproblémová. Nejdříve jsem zjistil, zda se něco takového u nás dnes prodává – ANO. Další otázka byla, je to finančně tak nákladné, že se nevyplatí něco takového koupit hotové? NE, není!
A tak, vážení kolegové, dokonce i vy chudší, myslíte, že nejnižší cena kýženého stojanu, kterou jsem zjistil na internetu (v mém případě u fy UNI-MAX Úžice, pouhých 435,- Kč bez DPH a dopravy) je moc? NE!! Tak jsem si tam zajel (ale stejné stojany prodává řada dalších firem za přibližně stejné ceny)
Stojan se rozměrově bezproblémově vejde do auta, složený „do placky“ má orientační rozměry 605 x cca 270 x cca 850 mm, rozložený pak 605x640x800 mm. Horní pracovní dvojdeska se otáčením kličkami rozevírá či přibližuje a loď je tak možno mezi vyčnívajícími plastovými dorazy sevřít či jen ustavit. Rozevřením pracovních desek se také otvírá prostor, kudy je možno prostrčit i velmi hluboký kýl plachetnice. Závěr: stojan byl nepochybně konstruován záměrně pro lodní modeláře, pro žádné truhláře!!! K jeho dokonalosti jsem si dovolil pouze přispět tím, že na příčné výztuhy noh, které mají odlehčovací otvory, jsem vyrobil olemovanou desku, s výstupky zapadajícími do 4 z těchto otvorů. Na tu odkládám kufřík s nářadím, vysílač apod. V případě silného větru může být tato deska zatížena okolo sesbíranými částmi místního pohoří a tak být stojan jejich vahou stabilizován. Na něm ustavená loď si pak nemusí, leteckým žargonem řečeno, nahrnout hlínu do nosu …