Neválejte sebe ani loď po zemi, jste přeci základně střízlivý!

Při návštěvě různých modelářských akcí jsem se tehdy ještě jako živel „zvenčí“ velmi podivoval, že většina modelářů, ačkoliv se na místo dostavila v povozech, vytáhne lodě a válí je po zemi či v transportních bednách tamtéž. Sami se k nim při úpravách shýbají hluboko a cení na obecenstvo zadní protichrup, což u mužů není nic zajímavého. Navíc to pro mne značí jakési pohrdání obecenstvem, které by mělo mít jakousi možnost dílo modeláře obdivovat, dokonce si na cedulce i přečíst stručné údaje, co to vlastně modelář postavil a samo se tak inspirovat.  Je smutné, že ani na nejvyšších soutěžích se žádná „pobřežní“ kultura v tomto smyslu nevyžaduje, ani neprosazuje.

Když jsem sám v pozdním věku zahájil vážněji stavbu vlastních lodí a když se mi (v mých očích) jakž takž povedly, chtěl jsem se nejen pochlubit, ale i moje chorá záda vyžadovala v této věci řešení.

Takovým řešením pro mě mohl být jen stojan, který by loď nesl v důstojné montážní i pohledové výšce. Inspiroval mne pracovní truhlářský stolek skládací, který jsem si kdysi, pečlivě zničený majitelem železářství, dovezl ze železné neděle v tenkrát poslušně nenáviděné kapitalistické cizině. Ten mám v dílně dodnes připevněný horní částí na zdi (získal jsem jej totiž s amputovanými nohami). Inu, železář zcela nezničil neprodanou a pro tehdejšího Čecha ejhle vzácnou věc…

Od inspirace byla již cesta k  přenosnému stojanu bezproblémová. Nejdříve jsem zjistil, zda se něco takového u nás dnes prodává – ANO. Další otázka byla, je to finančně tak nákladné, že se nevyplatí něco takového koupit hotové? NE, není!

A tak, vážení kolegové, dokonce i vy chudší, myslíte, že nejnižší cena kýženého stojanu, kterou jsem zjistil na internetu (v mém případě u fy UNI-MAX  Úžice, pouhých 435,- Kč bez DPH a dopravy) je moc? NE!! Tak jsem si tam zajel (ale stejné stojany prodává řada dalších firem za přibližně stejné ceny)

Stojan se rozměrově bezproblémově vejde do auta, složený „do placky“ má orientační rozměry 605 x cca 270 x cca 850 mm, rozložený pak 605x640x800 mm. Horní pracovní dvojdeska se otáčením kličkami rozevírá či přibližuje a loď je tak možno mezi vyčnívajícími plastovými dorazy sevřít či jen ustavit. Rozevřením pracovních desek se také otvírá prostor, kudy je možno prostrčit i velmi hluboký kýl plachetnice. Závěr: stojan byl nepochybně konstruován záměrně pro lodní modeláře, pro žádné truhláře!!! K jeho dokonalosti jsem si dovolil pouze přispět tím, že na příčné výztuhy noh, které mají odlehčovací otvory, jsem vyrobil olemovanou desku, s výstupky zapadajícími do 4 z těchto otvorů. Na tu odkládám kufřík s nářadím, vysílač apod. V případě silného větru může být tato deska zatížena okolo sesbíranými částmi místního pohoří a tak být stojan jejich vahou stabilizován. Na něm ustavená loď si pak nemusí, leteckým žargonem řečeno, nahrnout hlínu do nosu …

Napsat komentář