Torpédo, útočná zbraň ponorek. O tom prvním na světě.

Torpédem byly obecně v historii ponorek nazývány všelijaké výbušné nálože, miny apod., takže odtud tedy zřejmě získalo jméno skutečné torpédo v moderním pojetí. Původně ale šlo zřejmě o španělský výraz vycházející z názvu ryby, která el. výbojem ochromovala kořist.

Budoucí vynálezce prvního torpéda, Robert Whitehead, byl inženýr a konstruktér, který byl mj. zaměstnán v Toulonské loděnici, později byl tech. konzultantem v Miláně a dále pracoval i v Terstu. Jeho práci tam ocenili i majitelé slevárny ve Fiume (dnes Rijeka). Jejich slévárna byla velkým dodavatelem parních strojů pro rakouskou K.u.K ( Kriegsmarine). Whitehead tam přijal nabízenou práci a již 1856 se stal firemním manažerem. Kolem r. 1860 se setkal s Ing. Giovanni Luppisem a odborně se sblížili. Luppis, bývalý konstruktér u rakouské Kriegsmarine, se v té době zabýval myšlenkou řídit z pobřeží pomocí lan nízkoprofilový výbušný, stlačeným vzduchem hnaný motorový člun, který sám nazýval „Spasitel pobřeží“. Po kratší spolupráci se ale Whitehead s Luppisovou ideou rozešel, ale částečně jím inspirován prosadil jinou základní myšlenku: konstrukce torpéda odpalovaného z lodě na trup lodě nepřátelské. Nálož trhaviny by vybuchla při nárazu. Myšlenku realizoval u svého zaměstnavatele spolu se svým synem Jamesem (tehdy patnáctiletým) a dalším firemním odborníkem. Luppis z týmu odpadl.

Hotové torpédo, první na světě, bylo oficielně předvedeno v prosinci 1866 a vojenská komise byla opakovanými zkouškami nadšena. Firma se pak během krátké doby stala velkým dodavatelem torpéd, která postupně zdokonalovala. Whitehead firmu také zcela ovládl.

Po technické stránce přinesl vynález funkčního torpéda asi tyto základní nové myšlenky:

  1. Tvar trupu v podobě dlouhého doutníku, který byl poháněn stlačeným mediem vedeným do tříválcového motoru. Ten byl urč. obdobou parního stroje. Motor poháněl přes mechanický převod dva protiběžné šrouby na jedné ose. Ty šrouby z velké části odstranily jinak přirozenou tendenci torpéda odchylovat se od počátečního směru.
  2. Samoregulační zařízeni pro udržování stálé hloubky (hydrostatický ventil +kyvadlová sestava)
  3. Pozdější gyroskopická stabilizace směru plavby zakoupená 1898 od vynálezce, též námořního důstojníka, jménem Obry.
  4. Vynálezem Whiteheada byla i odpalovací roura (torpédomet), která krátkým „fukem“ stlačeného media vypudila torpédo z lodi do předem nastaveného směru.

Vám ale raději přeji šťastnou plavbu životem….

 

Napsat komentář